Aan Tafel metlogo kunstploeg

Een community art project van De Kunstploegjuni 2016

Inleiding

Aan tafel, dat is waar het vaak gebeurt. Rechthoekig of rond, aan tafel wordt gegeten, vergaderd, gediscussieerd, gelachen en gehuild. Eten is een manier om in leven te blijven. Eten is een sociaal bindmiddel. Wat veel mensen echter niet weten, is dat eten en voedsel kunstenaars al eeuwen inspireren.

Voor dit project Aan Tafel met gaat De Kunstploeg deelnemers vragen om met klei en verf hun lievelingsgerecht te maken. Deelnemers kiezen daarbij zelf een bord uit waarop ze die maaltijd willen serveren. Dat bord met eten wordt ingeleverd bij De Kunstploeg. De Kunstploeg gaat vervolgens aan de slag om met deze individuele bijdragen een community kunstwerk te maken. Hierbij speelt De Tafel een belangrijke rol. Het kunstwerk bestaat straks uit een lange serie tafels met daarop geserveerd de lievelingsmaaltijden die door de deelnemers zijn gemaakt.  Het resultaat zal iets zeggen iets zeggen over de achtergrond, over de filosofie waarmee deelnemers in het leven staan. Natuurlijk hoopt De Kunstploeg dat het multiculturele karakter van onze samenleving goed zichtbaar wordt.

voorbeelden

Het idee

Het community-kunstwerk bestaan dan uit:

• Een gezamenlijke presentatie op mooi bekleedde tafels in de oude boomgaard
  • Een in een paar regels geschreven ode aan dat eten
  • Een gezamenlijke maaltijd ter afsluiting
  • Vrije Kleiers maken deelname van scholen, ouderen, gehandicapten etc  beter mogelijk
  • Het uiteindelijke kunstwerk Aan Tafel kan op verschillende plekken geëxposeerd worden

Daarmee leggen we de lat een ietsje hoger dan bij Het Veldboeket en Het Selfie van Aalsmeer.  Doordat er nu ook in 3d gewerkt moet worden! Dat geldt daarmee ook voor het uiteindelijke kunstwerk waarin het van Ik naar Wij is gegaan.

Wat we daar mee willen bereiken, onze doelen:

• dat mensen elkaar generatieoverstijgend ontmoeten
  • samenbrengen en verbinden van mensen en gesprekken op gang brengen.
  • dat mensen op een nieuwe manier gaan samenwerken
  • dat Aalsmeerders actiever participeren bij het maken van  kunst
  • dat deelnemers iets leren over de geschiedenis van eten en tafels als inspiratiebron voor de beeldende kunsten.
  • dat Vrije Kleiers bijdragen aan de deelname van leerlingen, ouderen, gehandicapten enz…
  • dat mensen technieken leren over het gebruik van verf en klei
  • dat mensen ontdekken dat kunst gewoon iets is waar je aan mee kunt doen
  • dat er nieuwe samenwerkingsverbanden ontstaan
  • misschien een beetje bewustzijn over goede voeding
  • dat deelnemers trots durven zijn op wie ze zijn, alleen maar zeker ook gezamenlijk

Meedoen en wat leren, dat is de kunst!

Onder het motto 'Meedoen is de kunst' en ‘Het kan niet fout’ gaat De Kunstploeg dat samen met inwoners van Aalsmeer doen. De centrale plek dat weekend is het atelier van Karin Borgman bij de oude boomgaard op Topsvort aan de Uiterweg. We verwachten een tafel samen te kunnen stellen van ongeveer 200 borden.De Kunstploeg richt de boomgaard in.  De Kunstploeg zorgt voor een basisontwerp en begeleidt de deelnemers bij het maken van hun kunstwerk. Dat kan op locatie, dat kan in het atelier aan de Uiterweg. De Kunstploeg levert ook de materialen als klei en verf. De zogedoopte Vrije Kleiers betalen hier 10€ voor en deelnemers van scholen etc 5€. Het project wordt verder mogelijk gemaakt door de gemeente, de firma Levarht en KCA.

Rode draad is steeds die ene lievelingsmaaltijd die tegelijkertijd iets zegt over achtergrond en filosofie van deelnemers. Alle zorgvuldig aangeklede tafels met daarop de lievelingsmaaltijden, menukaarten, naamkaartjes en handgeschreven odes aan de lievelingsmaaltijd vormen het uiteindelijke kunstwerk.

Educatie en techniek

In aanloop van de Kunstroute wordt een serie workshops gegeven onder meer op scholen, zorgcentra(op locatie) ed gegeven.. Natuurlijk ontwikkelt De Kunstploeg een lesbrief en filmpjes voor alle deelnemers met daarin tips over hoe er relatief met eenvoudige technieken een lievelingsmaaltijd te kleien valt. Meedoen is waar het om gaat! Zo’n project als dit kan alleen maar afgerond worden met een gezamenlijke maaltijd en dat is dan ook het voornemen.